la grande finale

25 juli 2015 - Rome, Italië

We hebben ons doel berekt. vandaag om 11 uur ontmoetten we bij de st pieter Janny. Annegreet, Roeli. Martinen tot onze verrassing de familie Ex 9 ( hoop dat ik het goed schrijf)met palmtakken, vlaggetjes en toeters op het st Pieters plein. De paus liet zich verontschuldigen.

de laatste dagen doorkruisden wij het prachtige Umbrie, soms een stukje Toscane  in een golvend, niet altijd makkelijk landschap. gisteren waren er zo 900 hoogtemeters te overwinnen, waarbij ik een pauze met 1 liter cola moest inlassen ( herman ice tea) toen ik weer was bijgetrokken konden we de laatste klim naar een topje doen zodat vandaag afdalen over 30 km en de stad rome klaarlagen. de entree in Rome is via het fietspad fabuleus: je staat ineens op het plein van de st Pieter.

Het was door de hoge temperatuur een pittige tocht. We hebben , denk ik 1 dag gehad met temperatuur onder de 30 graden. We hebben ons lichammsgewicht  2 maal uitgezwoten.de reis was de reis der rivieren. steeds een nieuw spoor langs de Ruhr, de Rijn, de Adige etc. uiteindelijk eindigen e bij de tiber. Het landschap , zeer gecultiveerd boeit altijd, behalve de noodakelijke kilometers langs de autowegen, waar we gezamelijk in zo hoog mogelijk tempo doorheen karden.We slielen veelal in de tent van Herman ( het kreng wil maar niet kapot) en Pasta eten was onze favoriete bezigheid. De Fauna in Italie is beperkt, ze eten alles op lijkt het. We hoorden bijeneters, wielewaals, leeuwerikken en zagen erg veel duiven. Herman veel meer en ik soms ook wat.

we hebben weer ervaren, wat een geluk we hebbeb gezond te zijn en dit te kunnen. Ja ook wij hebben onze " dingetjes" min of meer lastig, maar we kunnen dit toch zomaar doen, Dat is niet aan iedereen gegeven, ook deze zomer en ik besef dat terdege. Herman is en blijft een ideale  reisgezel. geen gemopper altijd goed gemutst en bij vallen gewoon weer opstaan. ik had goed getraind en dat heeft enorm geholpen. Nu weer samen met familie en vrienden op naar de volgende jaren.

ite missa est.

dank voor het lezen met excuus voor de spelfouten Bert

1. Corrie van der Heijden:
    25 juli 2015
    Een top prestatie ! Nu uitrusten en genieten van hopelijk een mooie vakantie !
  2. Corrie van der Heijden:
    25 juli 2015
    Een top prestatie ! Nu uitrusten en genieten van hopelijk een mooie vakantie !
  3. Els:
    Applaus!!!!!
    En veel plezier eerst met Janny en daarna ook nog met de kids in Luca
  4. Barbera:
    25 juli 2015
    Gefeliciteerd met jullie aankomst in Rome ,wat een uithoudings vermogen!
    Dank voor de leuke verslagen en mooie foto's.
    Veel plezier met het vervolg van je vakantie en hartelijke groeten aan een ieder,
    Veel liefs , Barberaen Johan
  5. Anneke Sanderse:
    25 juli 2015
    Ik heb genoten van de verhalen. Wat een tocht!! Groeten uit San Sebastián. Anbeke
  6. Anneke Sanderse:
    Met spelfout...!
  7. Bart jansweijer:
    25 juli 2015
    Daar heb ik respect voor.
    Ik neem een borrel om je prestatie te vieren.
    (straalt ook wel een beetje op mij af... dat ik je ken.)
  8. Tessy:
    25 juli 2015
    Bij deze van harte gefeliciteerd, Bert en Herman, met de goede afloop van de fietstocht ondanks de lokale hitte en wat dies meer zij.
    Bert en Janny, vast gefeliciteerd met jullie 40-jarig huweleijk.
    Voor Herman en Annegreet, op naar de 40 jaar of is het inmiddels voor jullie al weer bijna 45?
    Toch wel jammer dat de paus het heeft laten afweten, maar als niet-katholiek komt dat vast minder hard aan.

En Bert, nu op naar de volgende etappe, samen met de familie in Itaië.

Jullie al dan niet stoere, maar tot op heden nog wel voor ons weggelaten details, horen wij graag, als jullie eenmaal terug in Voorburg zijn.
  9. Duveke:
    25 juli 2015
    Voor mij zijn jullie helden, terecht dat jullie met gepaste eer in Rome binnen gehaald zijn. Nu tijd om een paar weken op jullie lauweren te rusten. - Ga je daar ook verslag van doen Bert? -Geniet daarvan.
    Arrivederci ragazzi, Duveke
  10. Gert:
    Helden!
    Tot snel bij het zwembad!
  11. Matthijs de Hoog:
    27 juli 2015
    Goed werk mannen! Het klinkt als een prachtige tocht. 30 graden is niet fijn, maar code rood in NL ook niet :-)
    Geniet van de welverdiende palmtakken en het mooie Rome
    Matthijs
  12. Sabrina:
    27 juli 2015
    Echt een top prestatie!! Dank voor de leuke verslagen!
    Heerlijk om te lezen!!
  13. Hans van Lochem:
    30 juli 2015
    Een late reactie, maar beter laat dan ....! Wat een prachtige belevenis moet dat voor jullie geweest zijn! Zeker een gevoel dat je weer 18 jaar was! Wat een prestatie!! Gefeliciteerd! En dan ROME als eindbestemming. Gaaf hoor. Mooi verhaal ook. Hartelijke groeten van Margo en Hans
  14. Herman Wirerenga:
    31 juli 2015
    Weer thuis in Zeist kan ik eindelijk de verslagen van mijn fietsmaatje lezen! Zeer herkenbaar, waarheidsgetrouw en er valt ook veel tussen de regels te lezen. Het was opnieuw een geweldige ervaring om deze tocht met Bert te kunnen maken. We hebben evenveel overeenkomsten als verschillen; omdat we dat zien en respecteren kunnen we 24 dagen zeer boeiend maken! Het fietsen, het avontuur, de vogels, het landschap, de cultuur; daar doen we het beiden voor. Het gezelschap is dan het toetje. Een fantastische fietstocht, met als afsluiting een enerverende ontvangst door familie en vrienden en vervolgens deels samen nog een paar dagen Rome verder leren kennen. Een aanrader voor iedereen, maar ...... begin met Santiago (en Porto), want die route is nog mooier!

Herman
  15. Jan Baas:
    2 augustus 2015
    Van harte gefeliciteerd jongens! Bert moet vaker zulke stukjes schrijven want dan kan ie heel goed. Herman heeft er ook stevig aangetrokken zo te lezen. Inderdaad een ervaring om in rood en blauw in Rome te finishen. Hebben ze daar ook gehoord van de Afsluitdijk Bert? Daar heb je hard getraind dat kan ik bevestigen. En nu maar recuperen.