heet, heet

17 juli 2015 - Milaan, Italië

ja het is heet, en de belangrijste les is : als het heet is kun je beter gaan fietsen, want dan is het minder heet. de voorwaarden zijn: op tijd beginnen, extreem veel drinken.ijskoffie nemen, ook als die duur is en voor Herman 3 liter icethee per dag. Je shirt ziet s'avonds wit en daar kan je weer zout uit halen.

Tweede ja: we zijn nu in een youth hotel!!!! 65 en 64 jaar en hup daar zijn we dan. overigens zit er geen kip, hebben we een tweepersoonskamer met 3 douches etc, kon ik mijn licht ruikende was doen en zitten we in eenprachtig ommuurt stadje : Montagnana.

Derde Ja : we doen echt aan cultuur. je zou denken dat ze alleen maar op de fiets zitten te zweten en spagetti eten, maar niets is minder waar. Gister naar Tosca in Verona en niemand kan zeggen dat hij/zij daar ooit met Herman of mij is geweest.  de ervaring was geweldig. we zijn beiden maar even in slaap gevallen.

We kamperen ( voor sommigen creperen) dat het een lust is , behalve natuurlijk vanavond in onze jeugdherberg. de campings verschillen tot bij een appelboer ( miljoenen appels hier overigens) , in Verona  bij een kasteel op een miniveldje met 10 andere gekken in tenten of soms op een normale camping voor mij die herman dan niet normaal vindt, nl met zwembad en gratis warme douche.

We hebben nog 8 dagen voor Rome met daarin nog enn reuze klim naar de apenijnen. Met deze hitte valt dat in de categorie uitdaging. Janny en Annegreet wachten ons in Rome op met Hosanna en palmtakken of zoiets.

Helaas heeft ons bezioek aan de dom in Worms ( van de reichstagen) de dom in speyer ( van iets soortgelijks), de dom in Trento ( van alle consilia en de dom in verona niet tot de wereldvrede geleid. de dom in deze stad was dan ook gesloten. we gaan het deze vakantie niet oplossen, maar hebben het zeer naar de zin. vandaag dus 39 graden. wordt vervolgd. we beginnen morgen om 7 uur om de hitte iets voor te zijn. groet van ons beiden

1. Mech:
    17 juli 2015
    Geweldig. Wat doen jullie het ontzettend goed! Sterkte met de hitte.
  2. Annegreet:
    17 juli 2015
    Fantastisch heren. En 39 graden, ja dan kun je beter fietsen. Heel veel succes morgen met de volgende tocht, jullie gaan als een speer. En volgens mij Bert is Afonso jarig vandaag. Hartelijk gefeliciteerd. Lfs xx
  3. Bert van der Heijden:
    17 juli 2015
    Het lijkt zelfs mij heel warm. Jullie nog in een jeugdherberg en een camping met zwembad. Inderdaad wie had dat gedacht. Ik ben nu in Zwitserland en ga jullie de komende dagen de voorsprong laten vergroten. In Montreux staan palmen dus dat wordt takken plukken om mee te zwaaien op het Sint Pietersplein.
    Pas goed op elkaar. Groeten van Mathe , voor wie ik morgen het blog ga vertalen.
  4. Jan Baas:
    18 juli 2015
    Het moet met die warmte niet gekker worden. Op Kreta hoef je bij 40 graden niet meer te werken, heb ik me lang geleden laten vertellen. Ik vind 7 uur niet eens zo supervroeg. Maar ontzettend leuk zoals we op de hoogte worden gehouden door jullie van alles. Hier van de week genoten van de afdaling van de Tourmalet met 80km pu langs de koeien.
  5. Frank:
    18 juli 2015
    Zo! 39 graden en fietsen.....en bergop, in nederigheid buig ik mijn hoofd.
    Wij zitten in Amalfi, het is hier 30 graden (voelt aan als 36 zegt MSN en dat klopt wat mij betreft ook wel) en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt te gaan fietsen!
    Zwembaden (tenzij ze dieper dan 30 meter zijn) bieden geen verkoeling, de bovenste twee meter van de zee zijn lauwwarm (bevatten dus relatief meer zout als gevolg van de verdamping waardoor je makkelijk in de zon blijft drijven) en zelfs de witte wijn in de koeler blijft boven de 15 graden (hier heb ik nog geen verklaring voor).
    We volgen jullie, met warm respect!
  6. Gert en Con:
    19 juli 2015
    Eindelijk, we hebben weer internet op de camping.
    Super heren. Wij hebben het al warm met niets doen.Gefeliciteerd met Afonso
    Ait vedan.
  7. Sybolt:
    19 juli 2015
    Ondanks de regen van vandaag niet echt jaloers op die hoge temperatuur.
    De opera was in de arena? Fantastisch om daar bij te zijn. Succes in de Apenijnen. Met een beetje geluk kom je lucky luke misschien nog tegen
  8. Barbera:
    Dag Bert en Herman,
    Wij genieten van jullie verslag en de mooie foto's.
    Hebben jullie die hoge bergen in Italië gehaald?
    Ik vindt het een geweldige prestatie.
    Kan je ook een dagje niet fietsen, of ben je dan je ritme kwijt?
    Veel succes de laatste 500 km ,
    Liefs en hartelijke groeten, Barbera.